ONDERWERPEN
Vind snel wat u zoekt
Verzenden
Online verzenden
My DHL Portal
U verstuurt al uw zendingen via één handige verzendservice: My DHL Portal. Werkt u met een eigen systeem? Dan is er ook maatwerk mogelijk. Andere voordelen: u kunt uw pakketten en pallets samen laten ophalen. En u verzendt met hetzelfde gemak naar bedrijven én particulieren binnen heel Europa.
Afmetingen en gewicht
Alle specificaties op een rij
Pakketten naar particulieren in België en Nederland
Brievenbuspakket
- Maat: max. l 38 x b 26,5 x h 3,2 cm
- Gewicht: max. 1 kg
Pakket
- Maat: Langste zijde max. 120 cm, andere zijdes max. 60 cm
- Gewicht: max. 31,5 kg
- Volume: max. 432 liter ( l x b x h (in cm) / 1.000)
Pakketten naar particulieren in de rest van Europa
- Maat: min. l 15 x b 11 x h 1 cm - max. l 120 x b 60 x h 60 cm
- Gewicht: max. 31,5 kg
- Volume: max. 432 liter ( l x b x h (in cm) / 1.000)
- Gordelomtrek: max. 360 cm (l+2b+2h)
Voor pakketten via DHL ServicePoints gelden soms andere maten en gewichten (varieert van land tot land).
Zendingen naar zakelijke adressen:
Pakketten
- Maat: min. l 15 x b 11 x h 3,5 cm, max. l 120 x b 60 x h 50 cm
- Gewicht: max. 31,5 kg
- Volumegewicht: max. 250 kg/m³
Voor pakketzendingen naar bestemmingen buiten de Benelux geldt ook:
- Gewicht: max. 2.500 kg / zending
- Volume: max. 12 m³ / zending
Pallets
- Maat: max. l 120 x b 100 x h 200 cm inclusief pallet
- Gewicht: max. 1.000 kg per pallet (Benelux) / 750 kg per pallet (rest Europa)
- Maximaal aantal pallets per afleveradres / dag: 5 (Benelux) / 10 (rest Europa)
Zendingen met afwijkende maten en gewichten zijn langer onderweg
Zendingen die buiten deze specificaties vallen, kunnen een dag langer onderweg zijn. Het gaat dan om de niet-automatisch sorteerbare pakketten: extra groot, extra zwaar, afwijkende vorm, speciale verpakking. Voor de manuele verwerking van deze zendingen wordt een toeslag aangerekend.
Labelprintservice
Zelf printen of laten printen
Via onze online verzendservice My DHL Portal kunt u zelf gemakkelijk en snel uw verzendlabels printen. Wilt u een afhaling of retour boeken in My DHL Portal, maar lukt het even niet om een verzendlabel te printen? Geen nood, voor afhalingen op uw adres of zakelijke retouren vanuit de Benelux kunt u de optie 'Afhalen met label' gebruiken. Voor een kleine vergoeding neemt de chauffeur dan een ingevuld verzendlabel voor u mee. Zo kan het bij afhaling op de zending worden geplakt.
Voor zakelijke verzenders met een maatwerk verzendoplossing bieden we een retourenportaal aan. Overleg met uw accountmanager hoe u deze oplossing kunt gebruiken.
Afgelegen gebieden (Remote Areas)
Afgelegen gebieden
DHL eCommerce bezorgt uw zendingen ook af op afgelegen en moeilijk bereikbare plekken, zoals skigebieden en eilanden. Voor leveringen in deze Remote Areas wordt een toeslag in rekening gebracht.
Douanepapieren
Ondersteuning bij douaneformaliteiten
Stuurt u iets naar een douaneplichtig land? Dan wordt uw zending door de douane in dat land gecontroleerd. Daarom is het verplicht om douanepapieren bij uw zending te voegen. Bij een commerciële zending heeft u een commerciële factuur nodig. Bij een niet-commerciële zending volstaat vaak een pro forma factuur. Dit verschilt echter per land.
Naar welke douanegebieden kunt u versturen via DHL eCommerce?
- Noorwegen: levering op basis van incoterm DDP is niet mogelijk in Noorwegen
- Verenigd Koninkrijk: voor Noord-Ierland zijn geen douaneformaliteiten nodig.
Pakjes aan consumenten in het VK worden altijd volgens Incoterm DAP bezorgd.
Voldoen uw factuur aan de eisen?
De factuur moet altijd aan de wettelijke eisen voldoen, anders is er geen recht op aftrek van btw of kunnen zendingen vertraagd of niet ingevoerd worden. In My DHL Portal genereert u in een handomdraai een correcte factuur bij het aanmaken van uw zending. Bekijk de handleiding voor meer hulp.
Factuurvereisten voor douaneplichtige zendingen
Opgelet: voor zendingen naar het Verenigd Koninkrijk gelden speciale regels en vereisten. U leest er alles over op onze Brexit-pagina.
Hoe uw douanedocumenten aanleveren?
- Print en bundel alle documenten van uw zending (getypt én opgesteld in het Engels). Denk aan facturen, een kopie van het verzendlabel, een eventueel T-document, certificaten, exportdocumenten etc. Handgeschreven documenten worden niet aanvaard.
- Bewaar de kopieën en bevestig het originele papierwerk op het pakket in een doculop (zelfklevende paklijst-envelop).
- Bezorg ons een digitale versie van alle documenten via My DHL Portal of via onze douane API. Lukt dat niet? Mail dan een kopie naar [email protected] of zorg ervoor dat er een extra set papierwerk óp de zending aangeleverd wordt.
Brandstoftoeslag
Index per maand
Dit is de actuele brandstoftoeslag van DHL eCommerce:
Maand en toeslag
juli 2025: 14,50%
juni 2025: 13,00%
mei 2025: 14,50%
Bovenstaande toeslagen zijn gekoppeld aan de Belgische consumentenprijs van dieselbrandstof (EC Bulletin publicatie) in lokale valuta. Heffingen en belastingen, zoals gemeten door de Directorate-General for Energy van de Europese Commissie en gepubliceerd in het Oil Bulletin, zijn inbegrepen. De brandstoftoeslag wordt berekend over het transporttarief en de transportgerelateerde aanvullende diensten en toeslagen.
Vanwege de publicatiedata van brandstofprijzen, voeren we de toeslag de volgende maand door. De brandstofprijs publicatie van medio juni in het Oil Bulletin vormt dus de toeslag van juli.
DHL eCommerce behoudt zich het recht voor om de brandstoftoeslagindex en de bijbehorende tabel zonder kennisgeving te wijzigen.
Toltoeslag
Kilometerheffing in het buitenland
Duitsland en Hongarije rekenen een kilometerheffing voor vrachtverkeer. Om de kosten daarvan deels te compenseren, hanteren we een toltoeslag voor zendingen naar, van en via deze landen:
- Zendingen naar, van en via Duitsland: 3,40%
- Zendingen naar, van en via Hongarije: 3,05%
Het percentage wordt berekend over het transporttarief en de transportgerelateerde opties en toeslagen.
Verboden goederen
Producten die u niet met DHL mag versturen
Er zijn regels voor de inhoud van uw zending. Uit veiligheidsoverwegingen versturen wij onder andere deze artikelen niet:
- producten met hoge waarde (vb. kunst, antiek, edelstenen en -metalen, sieraden en juwelen)
- geld, munten, betaalpassen, telefoonkaarten, waardepapieren en -documenten (zoals paspoorten, eigendomsbewijzen etc)
- aan bederf onderhevige producten; producten die niet ongeconditioneerd kunnen of mogen vervoerd worden
- levensmiddelen, medicijnen en geneesmiddelen (tenzij deze ongeconditioneerd vervoerd mogen worden en de items deugdelijk verpakt zijn)
- menselijke organen en menselijke resten (inclusief asresten, voor onderzoek afgenomen stalen zoals bloed, urine, ontlasting, etc)
- dieren, zowel levend als dood (inclusief insecten), delen van dieren (ook bont, ivoor, hoorns, geweien etc) en jachttrofeeën en opgezette dieren
- planten (m.u.v. bloembollen, zaden en knollen)
- kerstbomen, met of zonder kluit
- mest(stoffen) en plantenvoeding, niet opgelost in water, zowel organische als kunstmest
- niet begeleide bagage
- illegale goederen, zoals namaakproducten
- alcoholische dranken en accijnsgoederen naar bestemmingen buiten België
- verdovende middelen/drugs en producten die hieraan verwant zijn of er op lijken, waaronder (maar niet beperkt tot) middelen/stoffen/producten die onderworpen zijn aan de Opiumwet en/of producten die CBD (Cannabidiol) en/of THC (TetraHydroCannabinol) bevatten, zowel natuurlijk- als synthetisch
- gevaarlijke stoffen (chemicaliën, verf, vuurwerk, accu’s en batterijen, parfum etc.). Onder voorwaarden mogen sommige gevaarlijke stoffen in gelimiteerde hoeveelheden verstuurd worden. Zie artikel over het versturen van gevaarlijke stoffen of stem af met uw account manager.
- pakketten met een eigen gebrek, die vanwege hun aard personen, handelswaar of apparatuur kunnen beschadigen
- producten waarvan het vervoer wettelijk is verboden in het land van herkomst, transit of bestemming
- producten die speciale faciliteiten, veiligheidsvoorzieningen of vergunningen vereisen
- producten die als aanstootgevend kunnen worden beoordeeld (zoals pornografie of goederen die politiek gevoelig zijn) moeten correct verpakt zijn en de verpakking mag niet als provocerend kunnen worden ervaren.
- verboden items zoals vuurwapens, explosieven, militaire goederen en (delen van) munitie
- (replica's van) vuurwapens, steekwapens, slagwapens en/of delen ervan, zoals beschreven in de Wapenwet
- horloges met een waarde van € 5.000 of meer
- goederen, software en technologie die militaire toepassingen kunnen hebben of kunnen bijdragen aan de productie of verspreiding van massavernietigingswapens (bijvoorbeeld kernwapens, chemische strijdgassen of biologische wapens). Dit zijn ‘dual use’ goederen, zoals beschreven in EU-verordening 428/2009 en 2019/2199.
Gevaarlijke stoffen
Gevaarlijke goederen versturen
Gevaarlijke stoffen mag u via DHL eCommerce enkel in beperkte hoeveelheden verzenden (ADR Limited Quantities - LQ). Registratie via uw DHL accountmanager is daarbij verplicht. Voor het verzenden van LQ-goederen rekenen we geen extra kosten.
Wilt u weten welke gevaarlijke stoffen uw wel of niet met DHL eCommerce mag verzenden? Download onze brochure of raadpleeg uw DHL contactpersoon.
Voor internationale zakelijke LQ-zendingen gelden sinds 1 april 2024 strengere regels. Naast het verplicht LQ-kenmerk op de verpakking dient u ons bij de aanmaak van het label te melden dat uw zending ADR LQ bevat en wat het gewicht is. Hoe u dat doet, hangt af van uw verzendoplossing:
- melding via My DHL Portal
- melding via API
- melding via EDI
Het is belangrijk dat u dat u deze nieuwe regels strikt volgt. Anders loopt u het risico op een boete of vertraging van uw zending.
Verzekering
Standaard of extra verzekerd
Voor wegvervoer binnen Europa gelden de bepalingen van de internationale conventie CMR. Bij schade of verlies is de aansprakelijkheid van DHL wettelijk beperkt tot 8,33 SDR (Special Drawing Rights) per kg reëel gewicht, wat ongeveer overeenkomt met € 10 per kg.
Hoge waarde, laag gewicht? Verzeker uw zending!
DHL eCommerce behandelt uw zendingen altijd met de grootste zorg. Maar voor het geval er tóch iets misgaat, kunt u een transportverzekering afsluiten. Zo bent u zonder eigen risico verzekerd tegen schade of verlies. U sluit zo’n verzekering heel eenvoudig af, tegen een aantrekkelijke premie.
Brochure zakelijke verzekering
Zeker, eenvoudig en snel
Dit zijn de belangrijkste voordelen van een transportverzekering bij DHL eCommerce:
- Complete vergoeding zonder eigen risico: u krijgt de vervangingswaarde en transportkosten vergoed.
- Makkelijk en snel geregeld: u kiest zelf het verzekerde bedrag in uw verzendtool.
- Snelle claimafhandeling
- Eén factuur voor transport en verzekering
- De ontvanger tekent voor ontvangst van de zending.
Standaard verzekerd versturen
Verstuurt u regelmatig waardevolle producten? Dan is het misschien interessant om al uw zendingen te verzekeren voor een heel jaar. Zo profiteert u van een extra scherpe premie. Geïnteresseerd? Uw vaste contactpersoon helpt u hier graag mee.
Schade of verlies
Hoe schade / verlies melden en een claim indienen
Is uw zending beschadigd of onvolledig aangekomen? Dan is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te melden bij onze klantendienst: direct bij aflevering voor zichtbare schade, uiterlijk binnen 5 werkdagen na levering voor onzichtbare schade of (gedeeltelijk) verlies. Onze medewerkers zullen u dan over de vervolgstappen adviseren.
Na melding van een schade of verlies, zal onze klantendienst direct een dossier opstarten, zodat u - indien nodig - een claim kunt indienen. Van zodra onze klantendienst alle benodigde informatie heeft ontvangen, wordt de claim onderzocht. Wij streven ernaar om binnen 10 werkdagen te reageren.
Zorg dat u bij verlies de goederen en de verpakking goed kunt beschrijven en bij schade vragen wij u ook om ons foto’s te bezorgen van de beschadigde goederen én van de verpakking, samen met het verzendlabel én het gebruikte opvulmateriaal.
Levering
Omruilservice europallets
Uw europallets netjes retour
Verzendt u een europallet naar een zakelijk adres in de Benelux of levert u pakketten voor sortering aan op een europallet, dan ruilen we de pallet om voor een lege europallet. Voor deze service geldt een toeslag.
Track & Trace
Uw zending volgen
Track & trace is een visueel ingericht dashboard waarop u zendingen moeiteloos online volgt. En uw ontvangers ook. Hebben we een levering ingepland? Dan is dat meteen zichtbaar. U kunt op onze website toegang krijgen tot track & trace, of de traceerservice in uw webshop laten draaien.
Afzender anoniem
Expeditiegeheim
Als u wilt, passen we expeditiegeheim toe. De afzender wordt niet vermeld op het verzendlabel en blijft zo dus onzichtbaar voor de geadresseerde. Kies bij het aanmaken van een zending in onze online verzendservice My DHL Portal voor de extra service ‘expeditiegeheim’. Deze verzendoptie kost u niets.
Koerier gemist
Stond de chauffeur voor een gesloten deur?
Dan laat hij een kaartje achter in de brievenbus met de boodschap dat hij het de volgende werkdag opnieuw probeert. Is er bij de tweede aanbieding weer niemand aanwezig, dan wordt op het tweede kaartje aangegeven dat u de zending zelf kunt afhalen bij een DHL RegioHub in uw buurt. Daar heeft u 5 werkdagen de tijd voor. Daarna gaat de zending terug naar de afzender.
Wilt u een derde aanbieding op uw adres of laat u de zending liever op een ander adres bezorgen? Dan kunt u dit afspreken met de verzender, die ons dan de nodige instructies zal geven.
Levering aan particulieren via onze partner bpost
Als onze partner bpost bij levering van een pakket aan een particulier adres voor een gesloten deur staat, dan laat de koerier een kaart achter met daarop de locatie waar de consument zijn pakket kan gaan afhalen. Wenst de consument liever een tweede levering aan huis, dan kan hij dit online aanvragen. Ga naar de koerier gemist pagina.
Bouwplaatslevering
Locaties in aanbouw
Wilt u een pakket of pallet laten bezorgen op een bouwplaats in de Benelux? Geef dan bij het aanmaken van de zending in onze online verzendservice My DHL Portal de juiste instructies mee. Zo komen zendingen ook zonder postcode of huisnummer aan op de juiste plek. Bekijk wel even goed welke gegevens we precies van u nodig hebben. Vraag naar de mogelijkheden bij uw DHL accountmanager of onze klantendienst.
Zaterdaglevering
Uw pakketten geleverd op zaterdag
Standaard leveren wij op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur, maar u kunt uw pakketten naar particulieren in de Benelux ook op zaterdag laten leveren. Hiervoor betaalt u een toeslag. Bij het voorbereiden van uw zending hoeft u alleen de optie ‘zaterdaglevering’ aan te vinken.
Ook voor zakelijke pakketten naar Nederland kunt u een zaterdaglevering kiezen.
Pakketten voor aflevering op zaterdag in de Benelux halen we op vrijdag bij u af (of de vorige werkdag als vrijdag een feestdag is). Kan uw zending niet op zaterdag worden afgeleverd, dan proberen we het de eerstvolgende werkdag opnieuw. Zaterdaglevering is niet beschikbaar voor de Waddeneilanden in Nederland en ook niet mogelijk voor palletten.
Bij consumenten in de rest van Europa bezorgen we standaard van maandag tot en met zaterdag.
Depot restante
Levering op een DHL RegioHub
Laat uw leverancier de zending ‘depot restante’ bezorgen, dan kunt u ze de volgende werkdag op een DHL RegioHub ophalen. Neem wel een geldig legitimatiebewijs mee.
Transittijden
Levertermijn voor uw zendingen
Pakketten en pallets die u naar België, Nederland of Luxemburg verstuurt, worden de volgende werkdag al geleverd. Pakketten aan consumenten kunnen ook op zaterdag bezorgd worden. Voor zendingen buiten de Benelux gelden andere transittijden. Bekijk het overzicht hieronder.
Feestdagenplanning
Levering tijdens de feestdagen
Rondom en tijdens de feestdagen hanteren wij een aangepaste dienstregeling.
Raadpleeg hieronder onze feestdagenplanning Benelux voor 2025:
Feestdagenplanning Benelux 2025
Expresser
Expresser levering vóór 12.00 uur
DHL eCommerce levert uw pakketten en pallets standaard de volgende werkdag binnen de Benelux. Is dat nog niet snel genoeg dan kunt u gebruik maken van onze Expresser service. In dat geval wordt uw zakelijke zending de volgende werkdag (ma t/m vr) al vóór 12.00 uur geleverd in de Benelux (m.u.v. de Waddeneilanden). Wordt de zending na 12.00 uur bezorgd, dan kunt u gebruikmaken van de reactieve geld-terug garantie voor de meerkosten van de Expresser zending.
Voorwaarden reactieve geld-terug garantie:
- De zending is volgens de DHL track en trace data na 12.00 uur aangeboden bij de ontvanger.
- Het geld-terug bedrag gaat over het verschil tussen het reguliere DHL Europlus verzendtarief en het Expresser verzendtarief.
- De geld-terug garantie moet door de verzender op zendingsniveau worden aangevraagd.
- De geld-terug garantie moet binnen 14 dagen na factuurdatum bij DHL aangevraagd worden door een mail te sturen naar [email protected] met daarin het zendings- en factuurnummer en dat het gaat om de reactieve geld-terug garantie.
- De geld-terug garantie is niet van toepassing wanneer de ontvanger een interventie heeft gedaan.
- De geld-terug garantie is niet van toepassing wanneer de laattijdige aflevering of niet-aflevering te wijten is aan omstandigheden die DHL niet aangerekend kunnen worden, zoals bepaald in de Algemene Vervoersvoorwaarden van DHL eCommerce.
Ontvangen
Track & Trace
Uw zending volgen
Track & trace is een visueel ingericht dashboard waarop u zendingen moeiteloos online volgt. Ook als ontvanger. Hebben we een levering ingepland? Dan is dat meteen zichtbaar. U kunt op onze website toegang krijgen tot track & trace, of via de traceerservice op de webshop waar u uw zending heeft besteld.
Track & trace integreren in uw webshop
DHL RegionHubs
DHL RegionHubs in België
DHL eCommerce heeft 5 RegionHubs in België, van waaruit uw zendingen worden opgehaald of afgeleverd. Pakketten zelf binnenbrengen of ophalen kan uiteraard ook. Check onze locaties en openingsuren.
Handtekening voor ontvangst
Tekenen voor ontvangst
Leveren we een pakket of pallet af bij een bedrijf, winkel of instelling? Dan vragen we altijd om een handtekening bij ontvangst. Ook in een DHL ServicePoint is identificatie vereist. Bij levering aan particulieren in de Benelux vragen we enkel om een krabbel als de verzender deze optie bij het versturen heeft gekozen. Handtekeningen (Proof of Delivery) zijn beschikbaar via track en trace.
Retour sturen
Met DHL eCommerce is zendingen terugsturen heel eenvoudig
Bij zakelijke ontvangers halen we pakketten en pallets voor retour gewoon op. De verzender plant snel zelf een retouropdracht in, met de online verzendservice My DHL Portal of – tijdens kantooruren – via onze klantendienst. De verzender stuurt u het retourlabel door of onze chauffeur brengt het gewoon mee als hij de zending komt afhalen.
Particuliere ontvangers kunnen hun retourzending eenvoudig zelf binnenbrengen in één van onze 2.800 DHL ServicePoints in België.
Verzenden
Levering
Ontvangen
Online verzenden
Afmetingen en gewicht
Labelprintservice
Afgelegen gebieden (Remote Areas)
Douanepapieren
Brandstoftoeslag
Toltoeslag
Verboden goederen
Gevaarlijke stoffen
Verzekering
Schade of verlies
Online verzenden
My DHL Portal
U verstuurt al uw zendingen via één handige verzendservice: My DHL Portal. Werkt u met een eigen systeem? Dan is er ook maatwerk mogelijk. Andere voordelen: u kunt uw pakketten en pallets samen laten ophalen. En u verzendt met hetzelfde gemak naar bedrijven én particulieren binnen heel Europa.
Afmetingen en gewicht
Alle specificaties op een rij
Pakketten naar particulieren in België en Nederland
Brievenbuspakket
- Maat: max. l 38 x b 26,5 x h 3,2 cm
- Gewicht: max. 1 kg
Pakket
- Maat: Langste zijde max. 120 cm, andere zijdes max. 60 cm
- Gewicht: max. 31,5 kg
- Volume: max. 432 liter ( l x b x h (in cm) / 1.000)
Pakketten naar particulieren in de rest van Europa
- Maat: min. l 15 x b 11 x h 1 cm - max. l 120 x b 60 x h 60 cm
- Gewicht: max. 31,5 kg
- Volume: max. 432 liter ( l x b x h (in cm) / 1.000)
- Gordelomtrek: max. 360 cm (l+2b+2h)
Voor pakketten via DHL ServicePoints gelden soms andere maten en gewichten (varieert van land tot land).
Zendingen naar zakelijke adressen:
Pakketten
- Maat: min. l 15 x b 11 x h 3,5 cm, max. l 120 x b 60 x h 50 cm
- Gewicht: max. 31,5 kg
- Volumegewicht: max. 250 kg/m³
Voor pakketzendingen naar bestemmingen buiten de Benelux geldt ook:
- Gewicht: max. 2.500 kg / zending
- Volume: max. 12 m³ / zending
Pallets
- Maat: max. l 120 x b 100 x h 200 cm inclusief pallet
- Gewicht: max. 1.000 kg per pallet (Benelux) / 750 kg per pallet (rest Europa)
- Maximaal aantal pallets per afleveradres / dag: 5 (Benelux) / 10 (rest Europa)
Zendingen met afwijkende maten en gewichten zijn langer onderweg
Zendingen die buiten deze specificaties vallen, kunnen een dag langer onderweg zijn. Het gaat dan om de niet-automatisch sorteerbare pakketten: extra groot, extra zwaar, afwijkende vorm, speciale verpakking. Voor de manuele verwerking van deze zendingen wordt een toeslag aangerekend.
Labelprintservice
Zelf printen of laten printen
Via onze online verzendservice My DHL Portal kunt u zelf gemakkelijk en snel uw verzendlabels printen. Wilt u een afhaling of retour boeken in My DHL Portal, maar lukt het even niet om een verzendlabel te printen? Geen nood, voor afhalingen op uw adres of zakelijke retouren vanuit de Benelux kunt u de optie 'Afhalen met label' gebruiken. Voor een kleine vergoeding neemt de chauffeur dan een ingevuld verzendlabel voor u mee. Zo kan het bij afhaling op de zending worden geplakt.
Voor zakelijke verzenders met een maatwerk verzendoplossing bieden we een retourenportaal aan. Overleg met uw accountmanager hoe u deze oplossing kunt gebruiken.
Afgelegen gebieden (Remote Areas)
Afgelegen gebieden
DHL eCommerce bezorgt uw zendingen ook af op afgelegen en moeilijk bereikbare plekken, zoals skigebieden en eilanden. Voor leveringen in deze Remote Areas wordt een toeslag in rekening gebracht.
Douanepapieren
Ondersteuning bij douaneformaliteiten
Stuurt u iets naar een douaneplichtig land? Dan wordt uw zending door de douane in dat land gecontroleerd. Daarom is het verplicht om douanepapieren bij uw zending te voegen. Bij een commerciële zending heeft u een commerciële factuur nodig. Bij een niet-commerciële zending volstaat vaak een pro forma factuur. Dit verschilt echter per land.
Naar welke douanegebieden kunt u versturen via DHL eCommerce?
- Noorwegen: levering op basis van incoterm DDP is niet mogelijk in Noorwegen
- Verenigd Koninkrijk: voor Noord-Ierland zijn geen douaneformaliteiten nodig.
Pakjes aan consumenten in het VK worden altijd volgens Incoterm DAP bezorgd.
Voldoen uw factuur aan de eisen?
De factuur moet altijd aan de wettelijke eisen voldoen, anders is er geen recht op aftrek van btw of kunnen zendingen vertraagd of niet ingevoerd worden. In My DHL Portal genereert u in een handomdraai een correcte factuur bij het aanmaken van uw zending. Bekijk de handleiding voor meer hulp.
Factuurvereisten voor douaneplichtige zendingen
Opgelet: voor zendingen naar het Verenigd Koninkrijk gelden speciale regels en vereisten. U leest er alles over op onze Brexit-pagina.
Hoe uw douanedocumenten aanleveren?
- Print en bundel alle documenten van uw zending (getypt én opgesteld in het Engels). Denk aan facturen, een kopie van het verzendlabel, een eventueel T-document, certificaten, exportdocumenten etc. Handgeschreven documenten worden niet aanvaard.
- Bewaar de kopieën en bevestig het originele papierwerk op het pakket in een doculop (zelfklevende paklijst-envelop).
- Bezorg ons een digitale versie van alle documenten via My DHL Portal of via onze douane API. Lukt dat niet? Mail dan een kopie naar [email protected] of zorg ervoor dat er een extra set papierwerk óp de zending aangeleverd wordt.
Brandstoftoeslag
Index per maand
Dit is de actuele brandstoftoeslag van DHL eCommerce:
Maand en toeslag
juli 2025: 14,50%
juni 2025: 13,00%
mei 2025: 14,50%
Bovenstaande toeslagen zijn gekoppeld aan de Belgische consumentenprijs van dieselbrandstof (EC Bulletin publicatie) in lokale valuta. Heffingen en belastingen, zoals gemeten door de Directorate-General for Energy van de Europese Commissie en gepubliceerd in het Oil Bulletin, zijn inbegrepen. De brandstoftoeslag wordt berekend over het transporttarief en de transportgerelateerde aanvullende diensten en toeslagen.
Vanwege de publicatiedata van brandstofprijzen, voeren we de toeslag de volgende maand door. De brandstofprijs publicatie van medio juni in het Oil Bulletin vormt dus de toeslag van juli.
DHL eCommerce behoudt zich het recht voor om de brandstoftoeslagindex en de bijbehorende tabel zonder kennisgeving te wijzigen.
Toltoeslag
Kilometerheffing in het buitenland
Duitsland en Hongarije rekenen een kilometerheffing voor vrachtverkeer. Om de kosten daarvan deels te compenseren, hanteren we een toltoeslag voor zendingen naar, van en via deze landen:
- Zendingen naar, van en via Duitsland: 3,40%
- Zendingen naar, van en via Hongarije: 3,05%
Het percentage wordt berekend over het transporttarief en de transportgerelateerde opties en toeslagen.
Verboden goederen
Producten die u niet met DHL mag versturen
Er zijn regels voor de inhoud van uw zending. Uit veiligheidsoverwegingen versturen wij onder andere deze artikelen niet:
- producten met hoge waarde (vb. kunst, antiek, edelstenen en -metalen, sieraden en juwelen)
- geld, munten, betaalpassen, telefoonkaarten, waardepapieren en -documenten (zoals paspoorten, eigendomsbewijzen etc)
- aan bederf onderhevige producten; producten die niet ongeconditioneerd kunnen of mogen vervoerd worden
- levensmiddelen, medicijnen en geneesmiddelen (tenzij deze ongeconditioneerd vervoerd mogen worden en de items deugdelijk verpakt zijn)
- menselijke organen en menselijke resten (inclusief asresten, voor onderzoek afgenomen stalen zoals bloed, urine, ontlasting, etc)
- dieren, zowel levend als dood (inclusief insecten), delen van dieren (ook bont, ivoor, hoorns, geweien etc) en jachttrofeeën en opgezette dieren
- planten (m.u.v. bloembollen, zaden en knollen)
- kerstbomen, met of zonder kluit
- mest(stoffen) en plantenvoeding, niet opgelost in water, zowel organische als kunstmest
- niet begeleide bagage
- illegale goederen, zoals namaakproducten
- alcoholische dranken en accijnsgoederen naar bestemmingen buiten België
- verdovende middelen/drugs en producten die hieraan verwant zijn of er op lijken, waaronder (maar niet beperkt tot) middelen/stoffen/producten die onderworpen zijn aan de Opiumwet en/of producten die CBD (Cannabidiol) en/of THC (TetraHydroCannabinol) bevatten, zowel natuurlijk- als synthetisch
- gevaarlijke stoffen (chemicaliën, verf, vuurwerk, accu’s en batterijen, parfum etc.). Onder voorwaarden mogen sommige gevaarlijke stoffen in gelimiteerde hoeveelheden verstuurd worden. Zie artikel over het versturen van gevaarlijke stoffen of stem af met uw account manager.
- pakketten met een eigen gebrek, die vanwege hun aard personen, handelswaar of apparatuur kunnen beschadigen
- producten waarvan het vervoer wettelijk is verboden in het land van herkomst, transit of bestemming
- producten die speciale faciliteiten, veiligheidsvoorzieningen of vergunningen vereisen
- producten die als aanstootgevend kunnen worden beoordeeld (zoals pornografie of goederen die politiek gevoelig zijn) moeten correct verpakt zijn en de verpakking mag niet als provocerend kunnen worden ervaren.
- verboden items zoals vuurwapens, explosieven, militaire goederen en (delen van) munitie
- (replica's van) vuurwapens, steekwapens, slagwapens en/of delen ervan, zoals beschreven in de Wapenwet
- horloges met een waarde van € 5.000 of meer
- goederen, software en technologie die militaire toepassingen kunnen hebben of kunnen bijdragen aan de productie of verspreiding van massavernietigingswapens (bijvoorbeeld kernwapens, chemische strijdgassen of biologische wapens). Dit zijn ‘dual use’ goederen, zoals beschreven in EU-verordening 428/2009 en 2019/2199.
Gevaarlijke stoffen
Gevaarlijke goederen versturen
Gevaarlijke stoffen mag u via DHL eCommerce enkel in beperkte hoeveelheden verzenden (ADR Limited Quantities - LQ). Registratie via uw DHL accountmanager is daarbij verplicht. Voor het verzenden van LQ-goederen rekenen we geen extra kosten.
Wilt u weten welke gevaarlijke stoffen uw wel of niet met DHL eCommerce mag verzenden? Download onze brochure of raadpleeg uw DHL contactpersoon.
Voor internationale zakelijke LQ-zendingen gelden sinds 1 april 2024 strengere regels. Naast het verplicht LQ-kenmerk op de verpakking dient u ons bij de aanmaak van het label te melden dat uw zending ADR LQ bevat en wat het gewicht is. Hoe u dat doet, hangt af van uw verzendoplossing:
- melding via My DHL Portal
- melding via API
- melding via EDI
Het is belangrijk dat u dat u deze nieuwe regels strikt volgt. Anders loopt u het risico op een boete of vertraging van uw zending.
Verzekering
Standaard of extra verzekerd
Voor wegvervoer binnen Europa gelden de bepalingen van de internationale conventie CMR. Bij schade of verlies is de aansprakelijkheid van DHL wettelijk beperkt tot 8,33 SDR (Special Drawing Rights) per kg reëel gewicht, wat ongeveer overeenkomt met € 10 per kg.
Hoge waarde, laag gewicht? Verzeker uw zending!
DHL eCommerce behandelt uw zendingen altijd met de grootste zorg. Maar voor het geval er tóch iets misgaat, kunt u een transportverzekering afsluiten. Zo bent u zonder eigen risico verzekerd tegen schade of verlies. U sluit zo’n verzekering heel eenvoudig af, tegen een aantrekkelijke premie.
Brochure zakelijke verzekering
Zeker, eenvoudig en snel
Dit zijn de belangrijkste voordelen van een transportverzekering bij DHL eCommerce:
- Complete vergoeding zonder eigen risico: u krijgt de vervangingswaarde en transportkosten vergoed.
- Makkelijk en snel geregeld: u kiest zelf het verzekerde bedrag in uw verzendtool.
- Snelle claimafhandeling
- Eén factuur voor transport en verzekering
- De ontvanger tekent voor ontvangst van de zending.
Standaard verzekerd versturen
Verstuurt u regelmatig waardevolle producten? Dan is het misschien interessant om al uw zendingen te verzekeren voor een heel jaar. Zo profiteert u van een extra scherpe premie. Geïnteresseerd? Uw vaste contactpersoon helpt u hier graag mee.
Schade of verlies
Hoe schade / verlies melden en een claim indienen
Is uw zending beschadigd of onvolledig aangekomen? Dan is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te melden bij onze klantendienst: direct bij aflevering voor zichtbare schade, uiterlijk binnen 5 werkdagen na levering voor onzichtbare schade of (gedeeltelijk) verlies. Onze medewerkers zullen u dan over de vervolgstappen adviseren.
Na melding van een schade of verlies, zal onze klantendienst direct een dossier opstarten, zodat u - indien nodig - een claim kunt indienen. Van zodra onze klantendienst alle benodigde informatie heeft ontvangen, wordt de claim onderzocht. Wij streven ernaar om binnen 10 werkdagen te reageren.
Zorg dat u bij verlies de goederen en de verpakking goed kunt beschrijven en bij schade vragen wij u ook om ons foto’s te bezorgen van de beschadigde goederen én van de verpakking, samen met het verzendlabel én het gebruikte opvulmateriaal.
Omruilservice europallets
Track & Trace
Afzender anoniem
Koerier gemist
Bouwplaatslevering
Zaterdaglevering
Depot restante
Transittijden
Feestdagenplanning
Expresser
Omruilservice europallets
Uw europallets netjes retour
Verzendt u een europallet naar een zakelijk adres in de Benelux of levert u pakketten voor sortering aan op een europallet, dan ruilen we de pallet om voor een lege europallet. Voor deze service geldt een toeslag.
Track & Trace
Uw zending volgen
Track & trace is een visueel ingericht dashboard waarop u zendingen moeiteloos online volgt. En uw ontvangers ook. Hebben we een levering ingepland? Dan is dat meteen zichtbaar. U kunt op onze website toegang krijgen tot track & trace, of de traceerservice in uw webshop laten draaien.
Afzender anoniem
Expeditiegeheim
Als u wilt, passen we expeditiegeheim toe. De afzender wordt niet vermeld op het verzendlabel en blijft zo dus onzichtbaar voor de geadresseerde. Kies bij het aanmaken van een zending in onze online verzendservice My DHL Portal voor de extra service ‘expeditiegeheim’. Deze verzendoptie kost u niets.
Koerier gemist
Stond de chauffeur voor een gesloten deur?
Dan laat hij een kaartje achter in de brievenbus met de boodschap dat hij het de volgende werkdag opnieuw probeert. Is er bij de tweede aanbieding weer niemand aanwezig, dan wordt op het tweede kaartje aangegeven dat u de zending zelf kunt afhalen bij een DHL RegioHub in uw buurt. Daar heeft u 5 werkdagen de tijd voor. Daarna gaat de zending terug naar de afzender.
Wilt u een derde aanbieding op uw adres of laat u de zending liever op een ander adres bezorgen? Dan kunt u dit afspreken met de verzender, die ons dan de nodige instructies zal geven.
Levering aan particulieren via onze partner bpost
Als onze partner bpost bij levering van een pakket aan een particulier adres voor een gesloten deur staat, dan laat de koerier een kaart achter met daarop de locatie waar de consument zijn pakket kan gaan afhalen. Wenst de consument liever een tweede levering aan huis, dan kan hij dit online aanvragen. Ga naar de koerier gemist pagina.
Bouwplaatslevering
Locaties in aanbouw
Wilt u een pakket of pallet laten bezorgen op een bouwplaats in de Benelux? Geef dan bij het aanmaken van de zending in onze online verzendservice My DHL Portal de juiste instructies mee. Zo komen zendingen ook zonder postcode of huisnummer aan op de juiste plek. Bekijk wel even goed welke gegevens we precies van u nodig hebben. Vraag naar de mogelijkheden bij uw DHL accountmanager of onze klantendienst.
Zaterdaglevering
Uw pakketten geleverd op zaterdag
Standaard leveren wij op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur, maar u kunt uw pakketten naar particulieren in de Benelux ook op zaterdag laten leveren. Hiervoor betaalt u een toeslag. Bij het voorbereiden van uw zending hoeft u alleen de optie ‘zaterdaglevering’ aan te vinken.
Ook voor zakelijke pakketten naar Nederland kunt u een zaterdaglevering kiezen.
Pakketten voor aflevering op zaterdag in de Benelux halen we op vrijdag bij u af (of de vorige werkdag als vrijdag een feestdag is). Kan uw zending niet op zaterdag worden afgeleverd, dan proberen we het de eerstvolgende werkdag opnieuw. Zaterdaglevering is niet beschikbaar voor de Waddeneilanden in Nederland en ook niet mogelijk voor palletten.
Bij consumenten in de rest van Europa bezorgen we standaard van maandag tot en met zaterdag.
Depot restante
Levering op een DHL RegioHub
Laat uw leverancier de zending ‘depot restante’ bezorgen, dan kunt u ze de volgende werkdag op een DHL RegioHub ophalen. Neem wel een geldig legitimatiebewijs mee.
Transittijden
Levertermijn voor uw zendingen
Pakketten en pallets die u naar België, Nederland of Luxemburg verstuurt, worden de volgende werkdag al geleverd. Pakketten aan consumenten kunnen ook op zaterdag bezorgd worden. Voor zendingen buiten de Benelux gelden andere transittijden. Bekijk het overzicht hieronder.
Feestdagenplanning
Levering tijdens de feestdagen
Rondom en tijdens de feestdagen hanteren wij een aangepaste dienstregeling.
Raadpleeg hieronder onze feestdagenplanning Benelux voor 2025:
Feestdagenplanning Benelux 2025
Expresser
Expresser levering vóór 12.00 uur
DHL eCommerce levert uw pakketten en pallets standaard de volgende werkdag binnen de Benelux. Is dat nog niet snel genoeg dan kunt u gebruik maken van onze Expresser service. In dat geval wordt uw zakelijke zending de volgende werkdag (ma t/m vr) al vóór 12.00 uur geleverd in de Benelux (m.u.v. de Waddeneilanden). Wordt de zending na 12.00 uur bezorgd, dan kunt u gebruikmaken van de reactieve geld-terug garantie voor de meerkosten van de Expresser zending.
Voorwaarden reactieve geld-terug garantie:
- De zending is volgens de DHL track en trace data na 12.00 uur aangeboden bij de ontvanger.
- Het geld-terug bedrag gaat over het verschil tussen het reguliere DHL Europlus verzendtarief en het Expresser verzendtarief.
- De geld-terug garantie moet door de verzender op zendingsniveau worden aangevraagd.
- De geld-terug garantie moet binnen 14 dagen na factuurdatum bij DHL aangevraagd worden door een mail te sturen naar [email protected] met daarin het zendings- en factuurnummer en dat het gaat om de reactieve geld-terug garantie.
- De geld-terug garantie is niet van toepassing wanneer de ontvanger een interventie heeft gedaan.
- De geld-terug garantie is niet van toepassing wanneer de laattijdige aflevering of niet-aflevering te wijten is aan omstandigheden die DHL niet aangerekend kunnen worden, zoals bepaald in de Algemene Vervoersvoorwaarden van DHL eCommerce.
Track & Trace
DHL RegionHubs
Handtekening voor ontvangst
Retour sturen
Track & Trace
Uw zending volgen
Track & trace is een visueel ingericht dashboard waarop u zendingen moeiteloos online volgt. Ook als ontvanger. Hebben we een levering ingepland? Dan is dat meteen zichtbaar. U kunt op onze website toegang krijgen tot track & trace, of via de traceerservice op de webshop waar u uw zending heeft besteld.
Track & trace integreren in uw webshop
DHL RegionHubs
DHL RegionHubs in België
DHL eCommerce heeft 5 RegionHubs in België, van waaruit uw zendingen worden opgehaald of afgeleverd. Pakketten zelf binnenbrengen of ophalen kan uiteraard ook. Check onze locaties en openingsuren.
Handtekening voor ontvangst
Tekenen voor ontvangst
Leveren we een pakket of pallet af bij een bedrijf, winkel of instelling? Dan vragen we altijd om een handtekening bij ontvangst. Ook in een DHL ServicePoint is identificatie vereist. Bij levering aan particulieren in de Benelux vragen we enkel om een krabbel als de verzender deze optie bij het versturen heeft gekozen. Handtekeningen (Proof of Delivery) zijn beschikbaar via track en trace.
Retour sturen
Met DHL eCommerce is zendingen terugsturen heel eenvoudig
Bij zakelijke ontvangers halen we pakketten en pallets voor retour gewoon op. De verzender plant snel zelf een retouropdracht in, met de online verzendservice My DHL Portal of – tijdens kantooruren – via onze klantendienst. De verzender stuurt u het retourlabel door of onze chauffeur brengt het gewoon mee als hij de zending komt afhalen.
Particuliere ontvangers kunnen hun retourzending eenvoudig zelf binnenbrengen in één van onze 2.800 DHL ServicePoints in België.
LIVECHAT
De snelste weg naar uw antwoord
Staat uw vraag er niet tussen? Onze digitale collega Tracy helpt u graag verder. Komt ze er niet uit, dan kijkt ze of er een collega klaarzit.