Ontvangen

Veelgestelde vragen

Wat zijn de afleverdagen en –tijden?

DHL levert van maandag tot en met vrijdag (werkdagen) tijdens de kantooruren. De exacte levertijden kunnen verschillen per dag, dit is afhankelijk van de pakketgrootte en het afleveradres.

Pakketten aan consumenten worden in België meestal door onze partner bpost bezorgd. Ook zij bezorgen standaard van maandag tot en met vrijdag. Indien je verzender de optie ‘Zaterdaglevering’ heeft gekozen, zal bpost je pakket op zaterdag leveren.

Wanneer wordt mijn pakket bezorgd?

Heb je een DHL zendingnummer ontvangen van de verzender of webshop waar je je bestelling hebt gekocht? Dan volg je je zending op de voet met track en trace. Zodra je pakket bij ons is gescand, kan je de status bekijken.

Werd je pakket overgedragen aan onze partner bpost? Dan kan je via de link op onze tracking pagina doorklikken naar de bpost track en trace voor meer details. Gaf de verzender je e-mailadres mee in de verzenddata, dan laat DHL en/of bpost via e-mail weten waar en wanneer je pakket zal geleverd worden.

Ik heb geen zendingnummer ontvangen. Wat nu?

Als je geen zendingsnummer (meer) hebt, raden wij je aan contact op te nemen met de afzender van je pakket. Bijvoorbeeld de klantendienst van de webshop waar je het pakket hebt besteld. Het zendingnummer is bekend bij de afzender.

Wat moet ik doen als mijn zending vertraagd of zoek is?

Neem in dat geval contact op met de afzender. Bijvoorbeeld de klantendienst van de webshop waar je het pakket hebt besteld. Zij helpen je verder en kunnen bij DHL een onderzoek opstarten als er iets mis is.

Ik was niet thuis toen de koerier langskwam. Waar is mijn pakje nu?

Was je niet thuis toen de DHL koerier bij jou langskwam? Geen nood. We komen automatisch een tweede keer langs. Normaal is dat de volgende werkdag. Ben je ook de tweede keer niet thuis, dan kan je je pakket afhalen op een DHL RegionHub. Volg hiervoor de instructies op de gele DHL kaart die de koerier heeft achtergelaten in de brievenbus.

Werd je pakket door onze partner bpost aangeboden? Dan zal je pakket afgeleverd worden volgens je leveringsvoorkeuren. Heb je die nog niet ingesteld? Dan probeert bpost doorgaans je pakket bij de buren of op een veilige plek af te leveren. Lukt dat niet, dan krijg je een afwezigheidsbericht via e-mail of in je brievenbus. Jij of iemand anders kan het pakje dan binnen de 14 kalenderdagen afhalen in het afhaalpunt vermeld op het afwezigheidsbericht.

De koerier heeft aangegeven dat ik niet thuis was, maar dat was ik wel.

Heeft de DHL chauffeur of bpost koerier gemeld dat je niet thuis was, maar was je er wel gewoon? Dat is niet de bedoeling natuurlijk! We begrijpen dat dit erg vervelend is, juist omdat je hiervoor thuis blijft en een pakket verwacht. Komt dit op jouw adres vaker voor, dan stellen we het op prijs als je dit meldt bij onze klantendienst. Dan maken we hier werk van, om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Kan ik mijn pakket de tweede keer op een ander adres laten bezorgen?

Nee, dat kan niet. Een tweede aanbieding via DHL eCommerce kan enkel op hetzelfde adres. Neem contact op met de verzender wanneer je jouw pakket op een ander adres wilt laten bezorgen.

Werd je pakket door bpost aangeboden toen je niet thuis was? Op de bpost website of app kan je via je leveringsvoorkeuren aangeven waar je pakket naartoe moet als je niet thuis bent. Heb je je voorkeuren nog niet ingesteld, dan zal bpost proberen om je pakket bij een buur of op een veilige plek rondom je huis te bezorgen. Lukt dat niet, dan krijg je een bericht met informatie over waar je je pakket kan ophalen. Een tweede aanbieding aan huis of op een ander adres is via bpost niet mogelijk.

Waar vind ik een afhaalpunt?

In België gebruiken wij de afhaalpunten en pakketautomaten van onze partner bpost. Met meer dan 3.000 bpost punten in België is er altijd wel eentje bij jou in de buurt. Vind jouw DHL ServicePoint.

Hoe lang wordt mijn pakket bewaard bij een DHL ServicePoint?

Je pakket blijft 14 kalenderdagen beschikbaar in een afhaalpunt en 5 kalenderdagen in een pakketautomaat. Zodra je pakket in het afhaalpunt is afgeleverd, ontvang je een e-mail van bpost en na enkele dagen krijg je al een eerste herinnering. Wanneer het pakket niet tijdig wordt opgehaald, wordt het teruggestuurd naar de afzender.

Kan iemand anders mijn pakket in een DHL ServicePoint afhalen?

Ja, dat is geen probleem.  Iedereen mag je pakje afhalen in een bpost afhaalpunt zolang die persoon beschikt over de barcode van je pakket. Die vind je terug in de bevestigingsmail, in de My bpost app of op het afwezigheidsbericht dat je ontving in je brievenbus.

Kreeg je een afwezigheidsbericht van DHL eCommerce in je brievenbus en moet je je pakket ophalen in een RegionHub van DHL eCommerce? Neem dan bij afhaling altijd de DHL kaart en een geldig identiteitsbewijs mee.

Waarom moet ik mijn pakket op een DHL RegionHub ophalen?

Als je de bij de eerste bezorgpoging niet thuis was, komt onze DHL koerier automatisch de volgende werkdag opnieuw bij je langs. Ben je ook de tweede keer niet thuis, dan gaat je zending naar de dichtstbijzijnde DHL RegionHub waar je je pakket zelf kan ophalen binnen de 5 werkdagen. Het adres en de openingsuren van de DHL RegionHub vind je op onze tracking pagina met de QR-code of leveringscode die je terugvindt op de gele DHL kaart in je bus. Voor het ophalen van een pakket zal je altijd de DHL kaart en een geldig legitimatiebewijs (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs) moeten voorleggen.

Hoe haal ik een pakje uit een pakketautomaat?

In België kunnen je pakketten ook geleverd worden via een bpost pakjesautomaat. Van zodra je pakje in de automaat ligt, krijg je een e-mail van bpost met daarin de instructies om de automaat te openen. Je kan dan binnen 5 kalenderdagen je pakket ophalen. Meer info vind je op de bpost website.

Mijn pakket blijkt afgeleverd maar ik heb niets ontvangen. Wat nu?

Staat op de track en trace dat je pakket is bezorgd, maar heb je het niet ontvangen? Check wat je kunt doen:

  • Kijk in je brievenbus of op veilige plek
    Check of je geen afwezigheidsbericht in je brievenbus hebt ontvangen. Daarop staat waar je pakje naartoe is.
    Gaat het om een klein pakketje? Ook als dit niet in de track en trace staat, bestaat de kans dat bpost je pakket in je brievenbus of op een veilige plek rondom je huis heeft bezorgd.
  • Vraag je buren
    Vraag je naaste buren of zij je pakket hebben ontvangen. Je pakket kan altijd bij buren zijn bezorgd, ook als dit niet online te zien is.
  • Nog steeds niets ontvangen?
    Is je pakket niet in je brievenbus, op een veilige plek of bij de buren bezorgd? Neem dan contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webshop waar je de bestelling hebt gedaan. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld bij DHL. De verzender beschikt ook over aanvullende pakketinformatie, die van belang is voor het onderzoek. 

Ik heb een pakket ontvangen dat niet voor mij is. Wat moet ik doen?

Heb je een pakket ontvangen dat niet voor jou bestemd is? Dat willen wij natuurlijk rechtzetten! Meld het ons via de chat. Dan vragen wij de nodige gegevens op en gaan we voor je aan de slag.

Mijn pakje is beschadigd. Wat kan ik doen?

Ondanks hoge kwaliteitsstandaarden gebeurt het soms dat een pakket in het verzendproces beschadigd raakt. Wanneer wij dit constateren, zullen we het pakket niet bij je bezorgen. 

Heeft de bezorger een beschadiging niet opgemerkt? Of is de verpakking intact maar is de inhoud van de zending beschadigd? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de verzender, bijvoorbeeld de webshop waar de bestelling vandaan komt. De verzender kan de schade bij DHL claimen. En mogelijk kan de verzender jou intussen voorzien van een passende oplossing, zoals een vervangzending of een terugbetaling.

Waar kan ik een klacht indienen over de levering van mijn pakket?

Wat vervelend dat de levering van je pakket niet naar wens is verlopen. Als ontvanger kan je niet rechtstreeks bij DHL een klacht indienen. Dat kan enkel de verzender omdat hij met DHL afspraken heeft over de verzekering van zijn zending bij schade of verlies. Neem dus zo snel mogelijk contact op met de verzender. Hij kan dan onmiddellijk een onderzoek opstarten bij DHL en samen met jou bekijken hoe hij jou het beste kan helpen, bijvoorbeeld door je bestelling opnieuw te verzenden of je aankoop terug te betalen.

Mijn pakket is teruggestuurd naar de afzender. Wat kan ik doen?

Wij kunnen je pakket dan helaas niet meer onderscheppen. We raden je aan contact op te nemen met de afzender. Bijvoorbeeld de klantendienst van de webshop waar je het pakket hebt besteld. Die kan zorgen dat je pakket opnieuw wordt verstuurd.